יום חמישי, 22 באפריל 2010

ליסינג מימוני מול ליסינג תפעולי

הפגישה הראשונית בין סוכנות הליסינג ללקוח תמיד תעלה שאלות רבות בנוגע ל-2 תוכניות הליסינג הפופולאריות: ליסינג תפעולי מול ליסינג מימוני. השאלות הנפוצות הן מהו ליסינג תפעולי, מהו מימוני, ומה ההבדלים בין 2 שיטות הליסינג. בגדול, ההבדל המרכזי בין שתי השיטות הוא שהליסינג התפעולי מציע ללקוחות כלי רכב חדש הכולל את כל השירותים הנלווים – מבלי לקבל בעלות מלאה על הרכב. ליסינג מימוני נותן ללקוח בסופו של דבר את הבעלות המלאה על הרכב אך ללא השירותים הנלווים הקיימים בליסינג התפעולי.
הוצאה מוכרת לצרכי מס
ההוצאה המוכרת על ליסינג תפעולי עומדת על שיעור של כ30% בשנה, לעומת זאת, תוכנית הליסינג המימוני מספקת לנו פחת של 20% בשנה לעסקה שכוללת מעל ל-60 חודשי תשלומים חודשיים. כל עסקה של פרק זמן הקצר מ-60 חודשים תספק לנו פחת קטן יותר העומד על שיעור של 15%. בעניין המס רווח הון במכירת הרכב, בליסינג המימוני המס חל על כל הסכום מאחר שהרכב נרכש מחברת הליסינג, ובליסינג התפעולי הוא קטן בהרבה, אם בכלל קיים.
שירותים נלווים
במהלך התקופה של שכירת הרכב בשיטת הליסינג התפעולי, חברות הליסינג מעמידות ללקוח שירותים נוספים כמו שירות של רכב חלופי במקרה של תקלה, שירותי גרירה, טיפול ישיר מול חברת הביטוח ומשרד הרישוי, סיוע בתחזוקה השוטפת של הרכב, פתרון של בעיות תחזוקה, ייעוץ כולל בנושאי רכב ושירותים נוספים. בשיטת הליסינג המימוני חברות ליסינג אינן מספקות ללקוח שירותיי ייעוץ ותחזוקה, לא עובדות מול חברות הביטוח ומשרד הרישוי, ולא מספקות ללקוח את רוב השירותים שכלולים בשיטת הליסינג התפעולי.
תקופה ואחריות
בליסינג תפעולי מדובר על תקופת חכירת כלי רכב הנעה בין 24 חודשים ל-44 חודשים. בליסינג המימוני מדובר לרוב על תקופה שעולה על 60 חודשים. בשיטת הליסינג התפעולי חברת הליסינג אחראית על נושאי אספקת הרכב, אבזור הרכב על פי דרישה, ביטוח, אגרות רישוי ועוד. להבדיל מזאת, במסלול הליסינג המימוני חברת ליסינג מסיימת את עניינה עם מסירתו של הרכב לידי הלקוח. בנושא אחריות יבואן, בליסינג התפעולי במרבית המקרים הרכב נמצא בתחום האחריות של היבואן, ואילו במימוני העסקה נמשכת מעבר לתקופת האחריות של היבואן.
לסיכום, שיטת הליסינג התפעולי מתאימה ללקוחות המעדיפים נוחות. ליסינג תפעולי פוטר את הלקוח מכאבי ראש מיותרים – אך הלקוח לא מקבל בעלות מלאה על הרכב. הליסינג התפעולי מעניק ללקוח שירותים נלווים, שקט מחברות הביטוח, מכוני הרישוי והבירוקרטיה של משרדי הרישוי השונים. הליסינג המימוני מקביל בתכליתו לרכישת רכב בעזרת מימון בנקאי – בסיומה של התקופה הרכב נמצא בבעלותו המלאה של הלקוח.