יום שני, 31 במאי 2010

ליסינג למגזר הפרטי

הדעה הרווחת בקרב הציבור היא שענף הליסינג מיועד לחברות, ארגונים ותאגידי ענק ופחות ללקוחות פרטיים. חברות ליסינג רבות יצאו לאחרונה בקמפיינים ענקיים בתקשורת המודפסת, ברדיו ובטלוויזיה במטרה למשוך אליהם לקוחות מהמגזר הפרטי. ענף הליסינג הישראלי הוא ענף שמכיל בתוכו חברות ליסינג והשכרת רכב רבות – מה שגורם לתחרותיות רבה בתחום, ולכן חברות הליסינג מנסות לגזור רווחים גם מהלקוחות הפרטיים ולא להתעסק רק בקהל היעד העסקי.
בשונה מעסק, חברה או ארגון, ללקוחות פרטיים לרוב לא קיים אמצעי המימון המתאים על מנת לרכוש רכב חדש או רכב מיד שנייה. פתרון של ליסינג ללקוח פרטי ניתן לראות גם כסוג של "הלוואה". בשונה מהלוואה מהבנק, כאן למעשה ניתנת הלוואה מחברת הליסינג לשם מימון קניית הרכב החדש. חברות הליסינג מציעות מספר פתרונות רכישה ללקוחות הפרטיים ויוצרות מספר מסלולי תשלום נוחים, כאשר לכל מסלול יש אופי ותנאים אחרים.


לרוב, התבנית של תוכנית התשלום לקניית רכב חדש בחברות ליסינג זהה לחלוטין בין חברות הליסינג השונות. הלקוח משלם מקדמה ראשונית של כשליש מערך הרכב, ולאחר מכן נפרסת בעבורו תוכנית תשלומים חודשיים למשך תקופת זמן מסוימת. תקופת התשלומים החודשיים משתנה בהתאם לתוכנית שמציעה חברת הליסינג, אבל היא בדרך כלל נפרסת ל-24 עד 36 חודשים. לאחר סיום תקופת תשלומים הלקוח יכול לבחור עם להמשיך להחזיק ברכב ולשלם את יתרת התשלום שנשארה לו לרכישה, או להתקדם לרכב חדש.

יום חמישי, 22 באפריל 2010

ליסינג מימוני מול ליסינג תפעולי

הפגישה הראשונית בין סוכנות הליסינג ללקוח תמיד תעלה שאלות רבות בנוגע ל-2 תוכניות הליסינג הפופולאריות: ליסינג תפעולי מול ליסינג מימוני. השאלות הנפוצות הן מהו ליסינג תפעולי, מהו מימוני, ומה ההבדלים בין 2 שיטות הליסינג. בגדול, ההבדל המרכזי בין שתי השיטות הוא שהליסינג התפעולי מציע ללקוחות כלי רכב חדש הכולל את כל השירותים הנלווים – מבלי לקבל בעלות מלאה על הרכב. ליסינג מימוני נותן ללקוח בסופו של דבר את הבעלות המלאה על הרכב אך ללא השירותים הנלווים הקיימים בליסינג התפעולי.
הוצאה מוכרת לצרכי מס
ההוצאה המוכרת על ליסינג תפעולי עומדת על שיעור של כ30% בשנה, לעומת זאת, תוכנית הליסינג המימוני מספקת לנו פחת של 20% בשנה לעסקה שכוללת מעל ל-60 חודשי תשלומים חודשיים. כל עסקה של פרק זמן הקצר מ-60 חודשים תספק לנו פחת קטן יותר העומד על שיעור של 15%. בעניין המס רווח הון במכירת הרכב, בליסינג המימוני המס חל על כל הסכום מאחר שהרכב נרכש מחברת הליסינג, ובליסינג התפעולי הוא קטן בהרבה, אם בכלל קיים.
שירותים נלווים
במהלך התקופה של שכירת הרכב בשיטת הליסינג התפעולי, חברות הליסינג מעמידות ללקוח שירותים נוספים כמו שירות של רכב חלופי במקרה של תקלה, שירותי גרירה, טיפול ישיר מול חברת הביטוח ומשרד הרישוי, סיוע בתחזוקה השוטפת של הרכב, פתרון של בעיות תחזוקה, ייעוץ כולל בנושאי רכב ושירותים נוספים. בשיטת הליסינג המימוני חברות ליסינג אינן מספקות ללקוח שירותיי ייעוץ ותחזוקה, לא עובדות מול חברות הביטוח ומשרד הרישוי, ולא מספקות ללקוח את רוב השירותים שכלולים בשיטת הליסינג התפעולי.
תקופה ואחריות
בליסינג תפעולי מדובר על תקופת חכירת כלי רכב הנעה בין 24 חודשים ל-44 חודשים. בליסינג המימוני מדובר לרוב על תקופה שעולה על 60 חודשים. בשיטת הליסינג התפעולי חברת הליסינג אחראית על נושאי אספקת הרכב, אבזור הרכב על פי דרישה, ביטוח, אגרות רישוי ועוד. להבדיל מזאת, במסלול הליסינג המימוני חברת ליסינג מסיימת את עניינה עם מסירתו של הרכב לידי הלקוח. בנושא אחריות יבואן, בליסינג התפעולי במרבית המקרים הרכב נמצא בתחום האחריות של היבואן, ואילו במימוני העסקה נמשכת מעבר לתקופת האחריות של היבואן.
לסיכום, שיטת הליסינג התפעולי מתאימה ללקוחות המעדיפים נוחות. ליסינג תפעולי פוטר את הלקוח מכאבי ראש מיותרים – אך הלקוח לא מקבל בעלות מלאה על הרכב. הליסינג התפעולי מעניק ללקוח שירותים נלווים, שקט מחברות הביטוח, מכוני הרישוי והבירוקרטיה של משרדי הרישוי השונים. הליסינג המימוני מקביל בתכליתו לרכישת רכב בעזרת מימון בנקאי – בסיומה של התקופה הרכב נמצא בבעלותו המלאה של הלקוח.

יום שלישי, 12 בינואר 2010

פופולריות ליסינג באינטרנט

חשבתי לבדוק כמה אנשים בעצם מחפשים אחרי המילה ליסינג באינטרנט או אחרי המילים מהתחום. הממצאים הפתיעו אותי. כמובן שאת המילה ליסינג מחפשים הכי הרבה- 12 אלף איש בחודש.
המילים הבאות בתור אחריה הן ליסינג תפעולי וליסינג פרטי - ראש בראש: את כל מילה מחפשים 2900 פעמים.
אחריהן בתור, כפי שחשבתי ליסינג מימוני ואחר כך בהפרש ניכר כל שאר הנגזרות הצירופים והביטויים.

אך מה גיליתי? מצאתי כי את הביטוי השכרת רכב מחפשים 27 אלף איש בחודש, שזה יותר מפי שתיים. זה מסביר את התחרות הקשה בין חברות השכרת הרכב השונות.

יום חמישי, 7 בינואר 2010

ליסינג שנת 2010

כמה רעש וכמה מהומה היו סביב הרפורמה בשוק הרכב לקראת שנת 2009. כולם געשו ורעשו על השינוי בשווי המס על רכבים ועל העלאת שווי השימוש על רכבי ליסינג לשכירים אשר הדבר לא מגולם במשכורתם בצורה הוגנת.
וכיום? מה קרה עם כל העניין הזה עם פרוץ שנת 2010? נראה כי הדיון גווע מעצמוץ אמנם, הרפורמה עדיין נמשכת ואמרוה להגיע לשיאה דווקא בשנה זו ובשנת 2011, אולם השיטח הציבורי סביב העניין דעך. אולי הציבור הבין כי המצב בו עובדי ההיטק והמפעלים נהנים משכר נטו גדול במיוחד עקב העובדה שאינם משלמים מס על טובת ההנאה של רכב צמוד וכל השירותים הנחלווים - אינה צודקת ויוצרת חוסר שיוויון במשק הישראלי אשר אינו שיוויוני גם כך.
אז שנת 2010 תהיהי שנה בה המיסוי על רכבי ליסינג ימשיך בדרך הנכונה: להיות צודק והוגן יותר כלפי כל שכבות האוכלוסייה.

יום ראשון, 29 בנובמבר 2009

שיתוף פעולה -השכרת רכב

שיתוף פעולה חדש בתחום הרכב: אתר "השכרת רכב" (xn--5dbfva8daek.net) שבבעלות משרד עורכי דין כהן ויצמן ושות' ישתף פעולה עם חברת השכרת הרכב הותיקה שלמה סיקסט www.shlomo.co.il

האתר יעביר את חברת שלמה את כל הפניות של המתעניינים בהשכרת רכב בארץ, השכרת רכב בחו"ל וכן כל הפניות הנוגעות לליסינג תפעולי, ליסינג מימוני ואפילו טרייד אין וליסינג ללקוחות פרטיים.

פירוש השותפות היא שחברת שלמה סיקסט הולכת ומתחזקת ומבססת את מעמדה כאחת מחברות הרכב החזקות בישראל

יום שישי, 6 בנובמבר 2009

יש גם חסרונות בקניית יד שנייה של רכבי ליסינג

היום אני הולך להפתיע אתכם. אני אסביר לכם למה אני לא ממש ממליץ לכם לקנות רכב יד שנייה אשר היה בחברת ליסינג, אפילו שזה מאוד מפתה כי המחיר הוא נמוך ואתה פתאום מוצא עצמך עם רכב שנראה מעולה ומשום מה עלה נורא מעט.... אז נכון אתם באמת מקבלים רכב שעולה מעט יחסית למראה שלו (מראה זה לא הכל...) אך האם אתם מבינים כי בעוד שלוש שנים -כאשר תמכרו אותו - אתם תפסידו בחזרה את הכסף? ואז לא תבינו איך אתם מוכרים רכב שנראה טוב אבל במחיר כל כך נמוך. אתם תמכרו אותו במחיר נמוך כי הוא רכב ליסינג, ורכבי ליסינג נמכרים בזול. ועוד דבר קטן - למרות שאני כבר ממש מגזים -לפעמים רכב יד שנייה מליסינג הוא מעט שחוק יותר מרכב בגילו אשר היה אצל לקוח פרטי והוא יד ראשונה. אז אולי שווה לכם בכל זאת לשלם עכשיו עוד חמשת אלפים?

יום שלישי, 22 בספטמבר 2009

מכירת רכבים

שוטטתי קצת באתר של חברת אוויס. מסתבר שהחברה החלה לדחוף חזק את עניין מכירת רכב יד שנייה אצלם.

המטרה היא לשחרר רכבים שהיו בשימוש מספר שנים, אם רכבים שהיו בליסינג תפעולי ואם רכבים ששימשו לצורכי השכרת רכב. רכבים אלו הינם משומשים במצב טוב. כך שמעתי שלפני שבועיים הם מכרו רכבי יונדאי גטס משנת 2007, רק ב44 אלף שקל, שזה שליש פחות מהשויי הריאלי. עכשיו גם ראיתי הצעה למאזדה בהנחה משמעותי (20 אחוז פחות). אלו הנחות רציניות ואין ספק כי משתלם לקנות רכב יד שנייה במחירים הללו, כי זה אומר שבמשך מפר שנים הרכב לא יאבד מערכו כי בעצם קניתם אותו במחיר של שנתיים אחרי זה....

קראתי באתר שלהם שהם עושים תוכנית אפיליאציה. פירוש הדבר שהם מוכנים לשלם לאנשים בכדי שיפנו אליהם מתעניינים בקנייה ורכישה של רכבים יד שנייה.

אז הנה - מכירת רכבים זה מקור ההכנסה האמיתי של חברות השכרת רכב וחברות ליסינג......